Förnekelse

  Jag är besviken på människors världsbild. Besviken på människors förhoppningar. Besviken på hur människor tror det ska vara. Besviken på sagoberättarna som indoktrinerar drömmen om ett prinsessliv.

 
Med fel strävan och fel uppfattning om meningen med tillvaron så är det lätt att bli sviken och besviken. Vad är rätt? Vad är fel. Mot mig, mot samhället, mot naturen? Ska jag svika mig själv för att skona någon annan?

  Blir det mycket frågor nu igen? Ja. Och där var en till. Jag tänker. Därför blir det så. Jag tänker och ifrågasätter. Det tycker jag att man ska göra. Allt är inte så självklart som det kan tyckas. Samhället är skapat av människan. Staden, lagen, normen, familjelivet, bilden av framgång och lycka... Allt är skapat av människan. Skapat utifrån logik.

  Men människan är skapad av naturen. Människan är en del av något naturligt... och i naturen råder en annan logik. En logik vi förskjutit och förnekat i jakten på rättvisa. Men naturen är inte rättvis. Naturen kompromissar inte. Naturen är inte jämnställd. Den tar och ger precis som den vill.

  Låter jag deppig? Inte alls. Jag bara säger det uppenbara. Kom inte och gnäll om du inte förstår. Kom inte och gråt hos mig för att livet inte är som i sagornas värld. Jag har varnat dig. Sluta hoppas så slipper du bli besviken.

  Ha en bra dag. :)

Kommentarer
Postat av: Adam

Du är riktigt klurig Johan. Och klyftig. :)

2009-03-13 @ 16:28:32
Postat av: vesna

Vilken härlig blogg du har :)

2009-03-15 @ 19:16:42
URL: http://vesna.blogg.se/
Postat av: Mema

Vad vore livet utan drömmar, förhoppningar och seframemot-moment? Otroligt grått och tråkigt. Och vem sa något om att det är något fel i att bli besviken? Vem sa att berg och dalbana var det felaktiga sättet att leva? :)

2009-03-17 @ 12:34:10
Postat av: Kerstin

Hittat din blogg Johan. Fin Blogg du har Johan. Den är vit. Mycket ord och funderingar och lite krimskrams. Precis som du. Kanske. Fast ändå inte.



Skulle älska att vara din psykolog. Du har så många skrynklor och skrymslen man kan gräva runt i.

Du har många frågetecken. Jag har många punkter.

Känns som en fin balans just idag. Imorgon blir det annorlunda.



2009-03-31 @ 22:25:18
URL: http://www.metrobloggen.se/hoppsankerstin
Postat av: Anna.

Du är jävligt dålig på att uppdatera får jag lova att säga ;o

2009-04-27 @ 09:09:01
URL: http://februuari.blogg.se/
Postat av: Andreas

Skicka den här bloggen till alla idolsökare!

2009-05-09 @ 21:59:29
URL: http://www.myspace.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0