Rätt hyra

Nyligen fick jag en försändelse (ett brev) från min hyresvärd. De hade gjort sig det vänliga besväret att räkna ut "Rätt hyra" åt mig.

Formulerat som om det vore i all välmening och som om det egentligen inte var så viktigt. Som att det bara var informativt och inte spelade så stor roll egentligen. Med diagram och fina färgbilder på ett lite dyrare papper klargjorde min hyresvärd, mycket pedagogiskt, hur uträkningen av "Rätt hyra" gått till. Vem som bestämt och bedömt framgick dock inte. Troligtvis hyresvärden eller någon annan som tjänar på det nya systemet.
Det jag vet är att de inte varit inne i min lägenhet och kollat läget. Ändå har de bedömt lägenhetens standard.
Så jag tänkte korrigera lite.

Områdespoäng: Mitt område fick här 142,7 poäng.
Allmän teknisk standard (Exempelvis värme och ventilation): Det är riktigt kallt nu och det är
inte ens ordentlig vinter än. Jag har fått sova i T-shirt och strumpor sedan slutet av September. Det drar kallt kring fönstren och balkongdörren. Förkylningen sitter i. Dra av några poäng tack.

Förskola, låg- och mellanstadieskola: Jag har inga barn. Dra av några poäng tack.

Natur, park och hav: Betong? Dra av några poäng tack.

Lek- och fritidsmiljö: För några somrar sedan byggde de om gården. Tog bort alla stenar och lade dit... (håll i er nu) NYA stenar! :D
Dra av några poäng tack.

Arkitektur: Byggnaden har byggår 1977. Det är en skolåda. Här finns ingen arkitektur.
Dra av några poäng tack.

Attraktionsvärde: Jag har bott här i 10år. Jag har under den tiden (utan överdrift) haft 9 olika grannar, bara på min våning. Vissa stunder har lägenheterna bredvid stått tomma. Attraktivt boende? Dra av några poäng tack.

Lägenhetspoäng: Min lägenhet fick 99 poäng.
1p per kvadratmeter och 20p per rum. Inte mycket att säga om det.

Korrigeringspoäng: Min lägenhet fick här ytterligare 5 poäng.
Rubriken avslöjar allt. Om de inte uppnått tillräckligt många poäng vid det här laget så går
det att korrigera under denna rubrik genom att (hitta på) lyfta fram något positivt.

Förutom det som ansågs normalt så fick jag:

-2p    Dåligt ljusinsläpp. (Ja jag ska tvätta fönstren!)
+1p    Lägenheten förberedd för diskmaskin. (Och?)
+2p    Kylskåp och frysskåp. (Anses det vara utöver normal standard?)
+1p    Datakommunikation. Eget nät minst 10Mbit/s. (Men jag betalar ju redan till ComHem?)
+1p    Kabel-TV. Utökat möjligt utbud. (Vi vet alla vad det är för kvalité på reklam-TV.)
+0,5p Trygghet entré. Portkodlås. (Värdelöst. Slutar fungera klockan 22:00. Måste ju springa
som en jojjo i trapphuset för att öppna till alla som kommer sent till festen.)
+1,5p Sophantering. (Källsortering är helvetet på jorden. 6 olika hinkar/burkar. Soprummet
ligger på andra sidan gården. Ska det vara en förmån?) Dra av några poäng tack.


Några synpunkter bara, men jag tror knappast att Lundbergs är så särskilt intresserade.
De är nog mer intresserade av hyreshöjningen på 815kr. Vad kan den lilla människan göra i ett fall som detta?
Jag har inte kommit på något. Vore kul att lyckas få alla Lundbergs hyresgäster (ALLA) att göra kollektiv uppsägning av sina lägenheter. Alla på samma dag. Som ett experiment.
Har någon ett realistiskt förslag så hör av sig.

Tråkigt inlägg? Vad tror du jag tycker då?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy fan så jävla inni helvetes urbota dumt. Blir så förbannad på bostadsbolag imellanåt. Som tex Viktoria som fick betala för sin nya balkong innan den ens var färdig. Scheisse!

2009-11-12 @ 18:49:48
Postat av: Peter på Munken

Menar du att det blir en höjning för dig på 815:- / månaden till nästa år?



Sjukt dyrt i sånt fall.

2009-11-12 @ 21:12:10
URL: http://www.köpaloevera.nu
Postat av: Transan/Jonas

/Svar/

Hej <: Varför blev du så glad ? ^^

2009-11-14 @ 15:00:16
URL: http://transan.blogg.se/
Postat av: hon mucken

flytta därifrån. finns ju asmycket med bra lägenheter som inte höjer hyran stup i kvarten och som har rätt värme. I say move.

2009-11-17 @ 13:55:27
URL: http://muckpuck.blogg.se/
Postat av: Bloggrecensioner

Någon har tipsat om din blogg!



Jag skriver om dig så fort jag betat av alla som anmält sitt intresse i turordning. Jag meddelar när jag skrivit så du vet. Jag börjar även prenumerera på din blogg på bloglovin så jag kan skriva en så bra recension som möjligt.

2009-11-18 @ 15:00:29
URL: http://bloggrecension.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0