Sambo, Särbo, Kombo, Krylbo...

Fick en ledig dag helt oväntat. Tid att andas. Tid att reflektera. Jag har noterat en och annan rolig nyhetsartikel att reflektera kring den senaste tiden. Men först tänkte jag reda ut det här med relationsstatus.

Sambo:
Man bor ihop och lever ihop. Har kanske gemensam ekonomi eller en uppdelning i stil med Jag betalar räkningarna och hon betalar maten. Hon betalar sin nagelförlägning och jag betalar hennes skor. Jag bjuder på nöje och jag betalar själv den enda öl jag tillåts dricka denna månad.
I det fall då rellationen avslutas så delas allt det gemnensamma upp "lika". Det vill säga... Allt det gemensamma plus mitt sparade kapital.

Kombo: Man bor ihop, men lever inte ihop. Detta finns i två varianter. Exempelvis den variant då två vänner bor ihop. Har var sin/sitt ekonomi, skafferi, polygami, melankoli... o.s.v.
En annan variant är den då man som par levt ihop några år... Skaffat barn. Haft samma anställning för länge. Tappat alla drömmar och all strävan. Man bor ihop... men har slutat leva.

Särbo: Denna form av rellation har fått ett uppsving och är det trendiga alternativet. Särskillt populär bland frånskillda medelålders människor som har vuxna barn. Man har upplevt vad gemensamt boende innebär och vill nu vara kung i egen lya. Man har var sin ekonomi. Träffas när båda kan och vill... När andan faller på så att säga. Enkelt förklarat så är särbo det som bland ungdommar, utan omsvep, kallas för Knullkompis.


Ja... Då var det dax att göra annat.

Kommentarer
Postat av: MICAH<3

bra blogg!:D<3

2009-11-01 @ 16:47:59
URL: http://micah.blogg.se/
Postat av: Jimmy

Oj vad sant! Blev nästan lika chockad som förvånad att jag inte var den enda som i stort sett hade räknat ut detta. Jag ju precis kommit från det första alternativet... Och jorå, allt ska delas, så som sagt det är sagt. Fnys! Jag håller med föregående "talare", bra blogg Johan! :) /J

2009-11-01 @ 17:42:05
URL: http://www.jimmyoh.com/blogg/
Postat av: Anna

Vilken positiv intställing du har... En del har det bra.

2009-11-02 @ 13:59:59
URL: http://februuari.blogg.se/
Postat av: Kalle

Skönt att du har rätt ut det där.

2009-11-03 @ 22:43:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0