En bussolycka

 

  Historier ur livet. Jag ska återberätta en historia som jag hört av min mamma... som hon hört från sin pappa. Det innebär att det kan finnas luckor och fel. Men jag tycker inte att man ska förstöra en bra historia med sanningen. Så nu påstår jag att det här är Holger Rosenlöfs version.

 

  Min morfar arbetade i Flemmingeverket på Boxholms Bruk. Det var det man gjorde. Så var det bara. Året var 1939 och han var 28år. Han var gift och blev detta året far till sin första dotter. Min moster.

Morfar var socialdemokrat vilket, för hans generation, bland annat betydde att: om någon behöver din hjälp så hjälper man.

  Jag vet inte hur räddningstjänsten i Boxholm var organiserad vid den här tiden, men när bussolyckan inträffade så var det ”gubbarna från verket” som sprang dit för att hjälpa till.

 

  En skolbuss hade kört i diket. Med på bussen fanns 13åriga Maj-Britt Karlsson från Ekeby. Hennes mor Sigrid arbetade som husa hos familjen Lif och hur Maj-Britt hade kommit till världen hade sonen Harry Lif verkligen inte den blekaste aning om. Det var först 1974 som han kom till insikt i den frågan.

  Men tillbaka till 1939 och skolbussen. Min morfar och några av hans arbetskamrater hade sprungit till undsättning. Om bussolyckan har han sagt: ”Ut ur bussen kommer det en liten rödhårig, fräknig, ful och fet unge...”

 

  Tiden gick. Dagar blev veckor som blev månader som blev år. Min morfars fru blev sjuk och gick bort. Om den här tiden vet jag inte så mycket, men helt säkert är att någonstans på något vis så korsades vägar igen.

  1948 gifte morfar om sig. Han hade då blivit 37 år och hans fru blev 22åriga Britt Rosenlöf. Min mor föddes 2:a mars 1949.

  Holger och Britt kunde fira guldbröllop innan han gick bort i slutet av maj 1999. Ni som känner mig vet att jag är en tvivlare vad gäller kärlek. Men när jag tänker på mormor och morfar så vet jag att jag har fel. Kanske är det så att var sak har sin tid. Det som inte passar nu kanske passar sen.

 

  Om bussolyckan har morfar sagt: ”Ut ur bussen kommer det en liten rödhårig, fräknig, ful och fet unge... Inte fan trodde jag att jag skulle gifta mig med den!”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0